Buletinele de identitate biometrice, noile documete pregătite de către
autorităţi, intră în vigoare din acest an. Ele au aspectul şi funcţiile unui
amarct card, cu un cip incorporat, care conţin datele biometrice ale titularului,
cu sau fără amprente digitale.
Data programată pentru a putea fi eliberate este 1 iulie 2013.
Conform proiectului pregătit de MAI, proiectul conţine:
a) pentru cetatenii romani – cartea de identitate, cartea electronica de
identitate (CEI) si dovada resedintei;
b) pentru cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului
Economic European si cetatenilor Confederatiei Elvetiene si membrilor lor de
familie, care au resedinta pe teritoriul Romaniei – carte de rezidenta si
cartea electronica de rezidenta (CER) , precum si carte de rezidenta permanenta
si carte de rezidenta electronica permanenta.
Referitor la continutul de date al actelor de identitate:
a) cartea de identitate contine date in format tiparit, precum si
elemente de particularizare si de siguranta, suplimentare fata de cele aflate
in circulatie in prezent; datele cu caracter personal vizibile sunt:
- numele si prenumele titularului;
- sexul
- cetatenia titularului;
- data si locul nasterii titularului;
- semnatura olografa a titularului;
- imaginea faciala a titularului;
- CNP;
- adresa de domiciliu a titularului.
b) in cazul cartii electronice de identitate / rezidenta, care sunt de
tip smart card, acestea contin suplimentar date in format electronic, astfel:
- datele din formatul tiparit, cu exceptia semnaturii olografe a
titularului;
- prenumele parintilor titularului;
- certificate digitale
- date biometrice ale titularului, constand in imaginea faciala si
imaginile impresiunilor papilare a doua degete.
Cartea electronica de identitate
si cartea electronica de rezidenta vor avea incorporat un cip dubla
interfata, cu contact si contactless. Cipul va include un microcontroler
integrat, cu capabilitati de procesare criptografica, o memorie interna si o
antena pasiva.Tehnologia smart card contactless utilizata permite accesul la
datele electronice doar in conditiile in care se autorizeaza citirea acestora.
Accesul la datele necesare crearii semnaturilor digitale va fi permis numai
dupa o validare suplimentare de catre titularul CEI, cum ar fi un numar
personal de identificare – PIN.
Memoria inclusa in cip va avea urmatoarele zone:
- zona de date cu caracter personal, protejata la scriere/modificare,
astfel incat sa nu fie posibila inscrierea altor date decat cele permise de
lege;
- zona de date biometrice, la care accesul se face numai pe baza unor
certificate digitale eliberate de statul roman;
- zona de certificate digitale.
In privinta certificatelor digitale inscrise in cartea electronica de
identitate si cartea electronica de rezidenta, trebuie mentionat ca acestea
reprezinta o “carte de identitate” virtuala si permit identificarea fara
echivoc a titularului in mediul electronic. Existenta acestor certificate va da
posibilitatea titularului de a utiliza semnatura digitala, ceea ce pentru
documentele electronice echivaleaza cu semnatura olografa aplicata pe
documentele tiparite.
Impactul asupra mediului de afaceri e mare: poate contribui la sporirea
calitatii serviciilor comerciale, prin utilizarea functiei semnaturii
electronice. Implementarea proiectului este de natura sa ofere garantii
suplimentare cetatenilor, asigurandu-se un grad de protectie ridicat impotriva
furtului de identitate, iar institutiilor de drept public sau privat
certitudinea ca persoana care prezinta actul de identitate este titularul
datelor de identificare inscrise pe acest document.
Proiectul nu aduce atingere dreptului persoanei la viata privata, ni se
precizeaza raspicat. Documentele electronice reprezinta doar o optiune pe care
solicitantii o au la dispozitie, in raport cu actele clasice. Cartea
electronica de identitate / cartea electronica de rezidenta se elibereaza numai
la solicitarea persoanei interesate, in varianta in care aceasta considera ca
raspunde intereselor sale: cu sau fara amprente digitale. Datele biometrice se
colecteaza exclusiv pentru a fi introduse in cartea electronica de identitate /
cartea electronica de rezidenta si nu se
stocheaza in baze de date pentru interogari ulterioare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu