Proba teoretică la examenul
de obţinere a permisului de conducere auto se va schimba, conform noilor
reglamentări. Ele se vor face conform normelor emise de Direcţia Regim Permise
de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor.
La proba teoretică ele vor
intra prin aplicaţii informaţice.
Noile reglementări fac parte
dintr-un proiect, care urmează să fie dezbătut şi apoi implmentat, dacă va fi
aprobat de Guvern.
Iată ce pare în proiect:
Proba teoretica cuprinde un numar diferentiat de intrebari particularizate pentru fiecare categorie, criteriile de promovabilitate fiind urmatoarele:
Proba teoretica cuprinde un numar diferentiat de intrebari particularizate pentru fiecare categorie, criteriile de promovabilitate fiind urmatoarele:
a) pentru categoriile AM,
A1, A2 si A, testul cuprinde 20 intrebari, timpul de solutionare fiind de 20
minute. Se declara „admis” candidatul care raspunde corect la cel putin 17
intrebari;
b) pentru categoriile B1, B,
C1, C, Tr, D1, D, Tb si Tv, testul cuprinde 26 intrebari, timpul de solutionare
fiind de 30 minute. Se declara „admis” candidatul care raspunde corect la cel
putin 22 intrebari;
c) pentru categoriile BE,
C1E, CE, D1E si DE, testul cuprinde 11 intrebari, timpul de solutionare fiind
de 15 minute. Se declara „admis” candidatul care raspunde corect la cel putin 9
intrebari.
Testele trebuie sa cuprinda
si notiuni specifice categoriilor pentru care se sustine examinarea, dupa cum
urmeaza:
A. pentru categoriile AM,
A1, A2 si A:
a) folosirea echipamentelor
de protectie, cum ar fi: manusile, cizmele, imbracamintea si casca;
b) vizibilitatea
motociclistilor pentru ceilalti participanti la trafic;
c) riscurile legate de
diferitele conditii de circulatie, acordându-se atentie si portiunilor
alunecoase de sosea, gurilor de canal, marcajelor rutiere aplicate pe carosabil,
sinelor de tramvai etc;
d) elementele mecanice
legate de siguranta conducerii auto, acordându-se atentie si comutatorului
pentru intreruperea curentului in cazuri de urgenta, curelei de transmisie si
nivelului de ulei;
B. pentru categoriile C1, C1E,
C, CE, D1, D1E, D si DE:
a) regulile referitoare la
durata de conducere si perioadele de repaus;
b) regulile referitoare la
tipul de transport: de marfuri sau de calatori;
c) documentele referitoare
la vehicul si la transport, necesare pentru transportul national si
international de marfuri si calatori;
d) comportamentul care
trebuie adoptat in caz de accident; cunoasterea masurilor care trebuie luate
dupa un accident sau un eveniment similar, mai ales a interventiilor de
evacuare a pasagerilor, precum si cunostinte de baza in materie de prim ajutor;
e) masurile de precautie
care trebuie luate la scoaterea si inlocuirea rotilor;
f) regulile privitoare la
masa si dimensiunea vehiculelor, precum si la dispozitivele de limitare a
vitezei;
g) impiedicarea vizibilitatii
conducatorului auto si a celorlalti participanti la trafic din cauza
caracteristicilor vehiculului;
h) citirea unei harti
rutiere, planificarea unui itinerar, inclusiv folosirea sistemelor de navigatie
electronice, facultativ;
i) factorii de securitate
privitori la incarcatura vehiculului: controlul incarcaturii – stivuire si
fixare – dificultati legate de anumite tipuri de incarcaturi, de exemplu,
lichide, incarcaturi suspendate, incarcarea si descarcarea marfurilor si
folosirea materialului de incarcare, numai pentru categoriile C1, C1E, C si CE;
j) responsabilitatea
conducatorului auto in ceea ce priveste transportul pasagerilor, confortul si
siguranta calatorilor, transportul copiilor, controalele necesare inaintea
plecarii;
Examenul pentru permisul de
conducere – proba teoretica
in timpul probei practice,
examinatorii urmaresc modul de comportare a candidatilor, in functie de
categoria vehiculului, dupa cum urmeaza:
A. Aptitudini si mod de
comportare supuse testarii, specifice pentru categoriile A1, A2 si A:
1. sa paraseasca un loc de
stationare, sa plece din nou dupa o oprire in trafic, sa iasa de pe un drum
lateral;
2. sa foloseasca drumuri
drepte, sa intâlneasca vehicule, inclusiv in pasaje inguste;
3. sa abordeze curbe;
4. sa patrunda si sa
traverseze intersectii si jonctiuni;
5. sa schimbe directia: sa
vireze la dreapta sau la stânga, sa schimbe banda de circulatie;
6. sa intre/sa iasa de pe o
autostrada sau un drum similar, daca este cazul; sa treaca de pe banda de
accelerare/iesire pe banda de decelerare;
7. sa depaseasca alte
vehicule, obstacole, masini stationate, sa fie depasiti de alte vehicule, daca
este cazul;
8. sa respecte regulile
instituite in zona amenajarilor rutiere speciale, daca este cazul: intersectii
cu sens giratoriu, treceri la nivel, statii de autobuz-tramvai, treceri de
pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor, precum si circulatia in tunele;
9. sa fie precauti si sa ia
masurile de siguranta inainte de coborârea de pe vehicule.
B. Aptitudini si mod de
comportare supuse testarii, specifice pentru categoriile B1, B si BE:
a) Pregatirea si controlul
vehiculului din punctul de vedere al sigurantei circulatiei. Candidatii trebuie
sa faca dovada capacitatii de a se pregati sa conduca in siguranta, prin
respectarea urmatoarelor cerinte:
1. sa controleze vizual
starea anvelopelor, blocurilor de lumini/semnalizare fata/spate,
catadioptrilor, precum si existenta trusei medicale, triunghiurilor
reflectorizante si stingatorului de incendiu;
2. sa controleze elementele
legate de securitatea incarcarii vehiculului: caroseria, obloanele de
incarcare, modul de incarcare, stivuirea incarcaturii, numai pentru categoria
BE;
3. sa controleze
dispozitivul de cuplare si conexiunile instalatiei de frânare si a instalatiei
electrice intre autovehicul si remorca, numai pentru categoria BE;
4. sa verifice, prin
intermediul aparaturii de bord sau a comenzilor autovehiculului,
functionalitatea directiei, frânei, instalatiei de ungere/racire, spalatorului
de parbriz, luminilor, semnalizarii si avertizorului sonor;
5. sa regleze scaunul si
tetierele, daca este nevoie pentru a obtine o pozitie corecta;
6. sa regleze oglinzile
retrovizoare si centurile de siguranta, daca este cazul;
7. sa se asigure ca usile
sunt inchise si sa elibereze frâna de ajutor.
b) manevre speciale care
trebuie testate in legatura cu siguranta circulatiei, pentru categoria B1 si B.
Se asigura testarea modului de executare a cel putin doua manevre, dintre care
o manevra de mers inapoi, dintre urmatoarele:
1. sa efectueze o manevra de
mers inapoi mentinând o traiectorie rectilinie sau sa efectueze o manevra de
mers inapoi cu un viraj la dreapta ori la stânga (in locuri amenajate sau unde
exista posibilitatea);
2. sa faca o manevra de
intoarcere;
3. sa parcheze vehiculul si
sa se repuna in miscare dintr-un loc de stationare paralel, oblic sau
perpendicular, mergând pe directia inainte ori inapoi, pe teren neted, in panta
sau in rampa;
4.sa frâneze pentru a opri
cu precizie; executarea unei opriri de urgenta este facultativa.
c) manevre speciale care
trebuie testate din punctul de vedere al sigurantei circulatiei, pentru
categoria BE:
1. sa efectueze cuplarea si
decuplarea remorcii sau semiremorcii la/de la autovehiculul tragator; manevra
trebuie sa inceapa cu autovehiculul si remorca sau semiremorca in stationare,
aflate unul lânga celalalt in spatii amenajate;
2. sa mearga pe directia
inapoi, descriind astfel o curba prestabilita;
3. sa parcheze in siguranta
pentru incarcare/descarcare.
d) comportamentul in trafic.
Candidatii trebuie sa efectueze in mod obligatoriu toate manevrele in situatii
normale de trafic, in conditii de siguranta completa si cu precautiile
necesare, astfel:
1. sa paraseasca un loc de
stationare, sa plece din nou dupa o oprire in trafic, sa iasa de pe un drum lateral;
2. sa foloseasca drumuri
drepte, sa intâlneasca vehicule, inclusiv in pasaje inguste;
3. sa abordeze curbe;
4. sa circule pe drumuri in
rampa/panta;
5. sa patrunda si sa
traverseze intersectii si jonctiuni;
6. sa schimbe directia: sa
vireze la dreapta sau la stânga, sa schimbe banda de circulatie;
7. sa intre/sa iasa de pe o
autostrada sau un drum similar, daca este cazul; sa treaca de pe banda de
accelerare/iesire pe banda de decelerare;
8. sa depaseasca alte
vehicule, obstacole, masini stationate, sa fie depasiti de alte vehicule, daca
este cazul;
9. sa respecte regulile
instituite in zona amenajarilor rutiere speciale, daca este cazul: intersectii
cu sens giratoriu, treceri la nivel, statii de autobuz-tramvai, treceri de
pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor, precum si circulatia in tunele;
10. sa circule astfel incât
sa asigure siguranta deplasarii si reducerea consumului de combustibil si a
emisiilor poluante prin manevre de accelerare/decelerare, precum si prin
selectarea manuala a vitezelor, dupa caz;
11. sa fie precauti si sa ia
masurile de siguranta inainte de coborârea din vehicule.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu