22.3.13

Proba teoretică a examenului pentru permisul de conducere, noutăţi



Proba teoretică la examenul de obţinere a permisului de conducere auto se va schimba, conform noilor reglamentări. Ele se vor face conform normelor emise de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor.

La proba teoretică ele vor intra prin aplicaţii informaţice.
Noile reglementări fac parte dintr-un proiect, care urmează să fie dezbătut şi apoi implmentat, dacă va fi aprobat de Guvern.
Iată ce pare în proiect:  
Proba teoretica cuprinde un numar diferentiat de intrebari particularizate pentru fiecare categorie, criteriile de promovabilitate fiind urmatoarele:
a) pentru categoriile AM, A1, A2 si A, testul cuprinde 20 intrebari, timpul de solutionare fiind de 20 minute. Se declara „admis” candidatul care raspunde corect la cel putin 17 intrebari;
b) pentru categoriile B1, B, C1, C, Tr, D1, D, Tb si Tv, testul cuprinde 26 intrebari, timpul de solutionare fiind de 30 minute. Se declara „admis” candidatul care raspunde corect la cel putin 22 intrebari;
c) pentru categoriile BE, C1E, CE, D1E si DE, testul cuprinde 11 intrebari, timpul de solutionare fiind de 15 minute. Se declara „admis” candidatul care raspunde corect la cel putin 9 intrebari.
Testele trebuie sa cuprinda si notiuni specifice categoriilor pentru care se sustine examinarea, dupa cum urmeaza:
A. pentru categoriile AM, A1, A2 si A:
a) folosirea echipamentelor de protectie, cum ar fi: manusile, cizmele, imbracamintea si casca;
b) vizibilitatea motociclistilor pentru ceilalti participanti la trafic;
c) riscurile legate de diferitele conditii de circulatie, acordându-se atentie si portiunilor alunecoase de sosea, gurilor de canal, marcajelor rutiere aplicate pe carosabil, sinelor de tramvai etc;
d) elementele mecanice legate de siguranta conducerii auto, acordându-se atentie si comutatorului pentru intreruperea curentului in cazuri de urgenta, curelei de transmisie si nivelului de ulei;
B. pentru categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D si DE:
a) regulile referitoare la durata de conducere si perioadele de repaus;
b) regulile referitoare la tipul de transport: de marfuri sau de calatori;
c) documentele referitoare la vehicul si la transport, necesare pentru transportul national si international de marfuri si calatori;
d) comportamentul care trebuie adoptat in caz de accident; cunoasterea masurilor care trebuie luate dupa un accident sau un eveniment similar, mai ales a interventiilor de evacuare a pasagerilor, precum si cunostinte de baza in materie de prim ajutor;
e) masurile de precautie care trebuie luate la scoaterea si inlocuirea rotilor;
f) regulile privitoare la masa si dimensiunea vehiculelor, precum si la dispozitivele de limitare a vitezei;
g) impiedicarea vizibilitatii conducatorului auto si a celorlalti participanti la trafic din cauza caracteristicilor vehiculului;
h) citirea unei harti rutiere, planificarea unui itinerar, inclusiv folosirea sistemelor de navigatie electronice, facultativ;
i) factorii de securitate privitori la incarcatura vehiculului: controlul incarcaturii – stivuire si fixare – dificultati legate de anumite tipuri de incarcaturi, de exemplu, lichide, incarcaturi suspendate, incarcarea si descarcarea marfurilor si folosirea materialului de incarcare, numai pentru categoriile C1, C1E, C si CE;
j) responsabilitatea conducatorului auto in ceea ce priveste transportul pasagerilor, confortul si siguranta calatorilor, transportul copiilor, controalele necesare inaintea plecarii;
Examenul pentru permisul de conducere – proba teoretica
in timpul probei practice, examinatorii urmaresc modul de comportare a candidatilor, in functie de categoria vehiculului, dupa cum urmeaza:
A. Aptitudini si mod de comportare supuse testarii, specifice pentru categoriile A1, A2 si A:
1. sa paraseasca un loc de stationare, sa plece din nou dupa o oprire in trafic, sa iasa de pe un drum lateral;
2. sa foloseasca drumuri drepte, sa intâlneasca vehicule, inclusiv in pasaje inguste;
3. sa abordeze curbe;
4. sa patrunda si sa traverseze intersectii si jonctiuni;
5. sa schimbe directia: sa vireze la dreapta sau la stânga, sa schimbe banda de circulatie;
6. sa intre/sa iasa de pe o autostrada sau un drum similar, daca este cazul; sa treaca de pe banda de accelerare/iesire pe banda de decelerare;
7. sa depaseasca alte vehicule, obstacole, masini stationate, sa fie depasiti de alte vehicule, daca este cazul;
8. sa respecte regulile instituite in zona amenajarilor rutiere speciale, daca este cazul: intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel, statii de autobuz-tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor, precum si circulatia in tunele;
9. sa fie precauti si sa ia masurile de siguranta inainte de coborârea de pe vehicule.
B. Aptitudini si mod de comportare supuse testarii, specifice pentru categoriile B1, B si BE:
a) Pregatirea si controlul vehiculului din punctul de vedere al sigurantei circulatiei. Candidatii trebuie sa faca dovada capacitatii de a se pregati sa conduca in siguranta, prin respectarea urmatoarelor cerinte:
1. sa controleze vizual starea anvelopelor, blocurilor de lumini/semnalizare fata/spate, catadioptrilor, precum si existenta trusei medicale, triunghiurilor reflectorizante si stingatorului de incendiu;
2. sa controleze elementele legate de securitatea incarcarii vehiculului: caroseria, obloanele de incarcare, modul de incarcare, stivuirea incarcaturii, numai pentru categoria BE;
3. sa controleze dispozitivul de cuplare si conexiunile instalatiei de frânare si a instalatiei electrice intre autovehicul si remorca, numai pentru categoria BE;
4. sa verifice, prin intermediul aparaturii de bord sau a comenzilor autovehiculului, functionalitatea directiei, frânei, instalatiei de ungere/racire, spalatorului de parbriz, luminilor, semnalizarii si avertizorului sonor;
5. sa regleze scaunul si tetierele, daca este nevoie pentru a obtine o pozitie corecta;
6. sa regleze oglinzile retrovizoare si centurile de siguranta, daca este cazul;
7. sa se asigure ca usile sunt inchise si sa elibereze frâna de ajutor.
b) manevre speciale care trebuie testate in legatura cu siguranta circulatiei, pentru categoria B1 si B. Se asigura testarea modului de executare a cel putin doua manevre, dintre care o manevra de mers inapoi, dintre urmatoarele:
1. sa efectueze o manevra de mers inapoi mentinând o traiectorie rectilinie sau sa efectueze o manevra de mers inapoi cu un viraj la dreapta ori la stânga (in locuri amenajate sau unde exista posibilitatea);
2. sa faca o manevra de intoarcere;
3. sa parcheze vehiculul si sa se repuna in miscare dintr-un loc de stationare paralel, oblic sau perpendicular, mergând pe directia inainte ori inapoi, pe teren neted, in panta sau in rampa;
4.sa frâneze pentru a opri cu precizie; executarea unei opriri de urgenta este facultativa.
c) manevre speciale care trebuie testate din punctul de vedere al sigurantei circulatiei, pentru categoria BE:
1. sa efectueze cuplarea si decuplarea remorcii sau semiremorcii la/de la autovehiculul tragator; manevra trebuie sa inceapa cu autovehiculul si remorca sau semiremorca in stationare, aflate unul lânga celalalt in spatii amenajate;
2. sa mearga pe directia inapoi, descriind astfel o curba prestabilita;
3. sa parcheze in siguranta pentru incarcare/descarcare.
d) comportamentul in trafic. Candidatii trebuie sa efectueze in mod obligatoriu toate manevrele in situatii normale de trafic, in conditii de siguranta completa si cu precautiile necesare, astfel:
1. sa paraseasca un loc de stationare, sa plece din nou dupa o oprire in trafic, sa iasa de pe un drum lateral;
2. sa foloseasca drumuri drepte, sa intâlneasca vehicule, inclusiv in pasaje inguste;
3. sa abordeze curbe;
4. sa circule pe drumuri in rampa/panta;
5. sa patrunda si sa traverseze intersectii si jonctiuni;
6. sa schimbe directia: sa vireze la dreapta sau la stânga, sa schimbe banda de circulatie;
7. sa intre/sa iasa de pe o autostrada sau un drum similar, daca este cazul; sa treaca de pe banda de accelerare/iesire pe banda de decelerare;
8. sa depaseasca alte vehicule, obstacole, masini stationate, sa fie depasiti de alte vehicule, daca este cazul;
9. sa respecte regulile instituite in zona amenajarilor rutiere speciale, daca este cazul: intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel, statii de autobuz-tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor, precum si circulatia in tunele;
10. sa circule astfel incât sa asigure siguranta deplasarii si reducerea consumului de combustibil si a emisiilor poluante prin manevre de accelerare/decelerare, precum si prin selectarea manuala a vitezelor, dupa caz;
11. sa fie precauti si sa ia masurile de siguranta inainte de coborârea din vehicule.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu